Ro Vision er Ship of the Year 2020!

Foto: Jarle Gunnarstein / Larsnes Mek Verksted AS

- Brønnbåtflåten fortsetter fremover, og årets vinner viser at det satses på lavere utslipp og økt sikkerhet, sier firskeri- og sjømatminister Odd Emil Ingebrigtsen

- Årets Ship of the Year har en hybrid fremdriftsløsning, og er utstyrt med den nyeste teknologien for denne typen skip, sier juryens leder, ansvarlig redaktør i Skipsrevyen Gustav-Erik Blaalid. "Ro Vison" blir standarden på rederiet sine nybygg. Seinere kan det bli aktuelt å bygge om eksisterende fartøy i henhold til denne standarden. Dermed vil den totale miljøgevinsten være stor, sier Blaalid. Samtidig er prisen en stor anerkjennelse til brønnbåtnæringen som har frembragt norsk skipsteknologi og design til å bli verdensledende, sier Blaalid.

Historien om Ro Vision går tilbake til pionéren Ro Arctic, som er første brønnbåt med designutgangspunktet LFC2020. Prosjektet var et Innovasjon Norge-støttet prosjekt med mål om å utvikle neste generasjons brønnbåter. Gjennom nøye design, analyser og godt samarbeid mellom rederiene Rostein AS og Naviera Orca Chile SA, Skipskompetanse AS og Larsnes Mek Verksted AS ble Ro Arctic satt i drift i 2014. Etter dette fulgte en forlenget og mer optimalisert versjon av designet i Ro Server. I løpet av årene frem til 2018 ble også Ro North, Ro West og Ro Fortune bygget på samme design som Ro Server.

Vinneren av Ship of the Year 2020 ble påbegynt i 2018 med et mål om å hente ut enda mer av kunnskapen man har opparbeidet seg fra søsterskipene. Skipet ble forlenget, og det ble etter hvert avgjort å erstatte et generatorsett med en batteripakke på ca. 600 kWh.

I alle prosjektene med brønnbåtserien LFC2020 har samarbeidet med rederi og verft vært suksessoppskriften. Et rederi som involverer seg med sine erfaringer fra operasjon, og et verft som bidrar med gjennomtenkte og nøye planlagte løsninger gjør at prosjektene blir spesialtilpasset sitt mål; å være verdens beste brønnbåter.

Brønnbåtene i LFC2020-serien har lenge vært ettertraktet på brønnbåtmarkedet, og Ro Vision har sammen med søsterskipet Ro Venture nå også satt en ny standard for miljøvennlig driftsprofil ved å sette inn en batteripakke. Den sørger for at belastningstoppene blir tatt og at man i flere tilfeller klarer seg med færre generatorsett i drift. Batteripakken leverer strøm til tavlen som fordeler dette til propulsjon og øvrig drift av skipets systemer.

Ship of the Year er bransjens mest prestisjetunge fagjuryerte pris for norsk skipsteknologi og innovasjon. Prisen tildeles årlig til et norskbygget skip ved et norsk verft. Det er Skipsrevyens lesere som hvert år nominerer kandidatene til årets skip og det er en fagjurye som foretar kåringen. Skipsrevyens samarbeidspartnere for Ship of the year er NME (Norske Maritime Eksportører, NTNU (Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet), Norges Rederiforbund, Norsk Industri, Maritime Bergen, Norske Skipsverft og Maritimt Forum.

Batteriet ombord i Ro Vision



Skipskompetanse har over lenger tid opparbeidet seg erfaringer med miljøvennlig drift av skip, og har de siste årene levert en rekke prosjekter med hybrid drift. I 2019 ble Støttfjord og Trondskjær levert med hybrid fremdriftsprofil og senest i juli satt Cape Arkona i gang med ferden til Australia med en batteripakke ombord.

Foto: Jarle Gunnarstein / Larsnes Mek Verksted AS

Foto: Jarle Gunnarstein / Larsnes Mek Verksted AS