stottfjord_header.jpg

Støttfjord

39,7x9,8m snurper/snurrevadfartøyMarineTraffic


 

Under utviklingen av Trondskjær og Støttfjord ønsket rederiene å fronte kystnotsgruppas utvikling i det grønne skiftet og bidra til fortgang i miljøoptimalisering av denne fartøygruppen.

Fartøyene ble derfor tilpasset en rekke nyvinninger som skal gjøre fartøyene rustet for fiske inn i fremtiden med lavt energiforbruk og lave klimagassutslipp. Flere av tiltakene er innovasjoner som finnes på markedet for større fartøy, men de leveres ikke i mindre skala som i disse fartøyene.

Fartøyene har designbenevnelsen SK-3355 og er fiskefartøy designet og bygget for fremtiden. I designprosessen er skroget optimalisert gjennom analyser og modelltester i slepetank, og alle detaljer er påtenkt for å fremstille det beste designet for denne skips-type og -størrelse.

Fartøyene er utstyrt med et hybrid fremdriftssytem og er tilkjent støtte fra Enova for fremdriftssystemet og de andre miljøtiltakene implementert i dette prosjektet (Stadyard får Enova-støtte til energioptimalisering).

Hoveddata

Rederi: Brødrene Bakken AS
Verft: Stadyard AS
Bygg nr.: 42
Lengde: 39,70m
Bredde: 9,80m
Fremdriftssystem: diesel-mekanisk / hybrid
Innredning: 12 personer
Tankkapasitet RSW: ~425m³
Klasse: DNV-GL +1A1, E0 fishing vessel / NMD
Ferdigstilt: desember 2018

 

Utstyr

Hovedmotor: Yanmar 6EY22AW, 1370kW ved 900 rpm
Gir og propell: Brunvoll Volda
Hjelpemotorer: 2 x Scania DI13 074M
Kraner: Triplex
Vinsjer: Rapp
Notbehandling: Rapp / Triplex

 

Skipskompetanse leveranse

Design og komplett pakke for klassetegninger, beregninger og produksjonsunderlag.

 

Illustrasjoner

Trondskjær / Støttfjord Trondskjær / Støttfjord Trondskjær / Støttfjord Trondskjær / Støttfjord
Trondskjær / Støttfjord Trondskjær / Støttfjord    

Trykk på et bilde for å forstørre.

 

360-graders visning

 

Visning på PC: bruk musen til å rotere bildet. På mobiltelefon: beveg telefonen for å rotere bildet. 360-visningen kan også brukes i Google Cardboard VR-briller.