Prosjekter
Trondskjær
39,7x9,8m snurper/snurrevadfartøy
Under utviklingen av Trondskjær og Støttfjord ønsket rederiene å fronte kystnotsgruppas utvikling i det grønne skiftet og bidra til fortgang i
miljøoptimalisering av denne fartøygruppen.
Fartøyene ble derfor tilpasset en rekke nyvinninger som skal gjøre fartøyene rustet for fiske inn i fremtiden med lavt energiforbruk og lave klimagassutslipp. Flere av tiltakene er innovasjoner som finnes på markedet for større fartøy, men de leveres ikke i mindre skala som i disse fartøyene.
Fartøyene har designbenevnelsen SK-3355 og er fiskefartøy designet og bygget for fremtiden. I designprosessen er skroget optimalisert gjennom analyser og modelltester i slepetank, og alle detaljer er påtenkt for å fremstille det beste designet for denne skips-type og -størrelse.
Fartøyene er utstyrt med et hybrid fremdriftssytem og er tilkjent støtte fra Enova for fremdriftssystemet og de andre miljøtiltakene implementert i dette prosjektet (Stadyard får Enova-støtte til energioptimalisering).
Hoveddata
Rederi: | Oddvar Nes AS |
Verft: | Stadyard AS |
Bygg nr.: | 41 |
Lengde: | 39,70m |
Bredde: | 9,80m |
Fremdriftssystem: | diesel-mekanisk / hybrid |
Innredning: | 12 personer |
Tankkapasitet RSW: | ~425m³ |
Klasse: | DNV-GL +1A1, E0 fishing vessel |
Ferdigstilt: | mars 2019 |
Utstyr
Hovedmotor: | Yanmar 6EY22AW, 1370kW ved 900 rpm |
Gir og propell: | Brunvoll Volda |
Hjelpemotorer: | 2 x Scania DI13 074M |
Kraner: | Triplex |
Vinsjer: | Rapp |
Notbehandling: | Rapp / Triplex |
Skipskompetanse leveranse
Design og komplett pakke for klassetegninger, beregninger og produksjonsunderlag.
Bilder
![]() |
Trykk på et bilde for å forstørre.
360-graders visning
Visning på PC: bruk musen til å rotere bildet. På mobiltelefon: beveg telefonen for å rotere bildet. 360-visningen kan også brukes i Google Cardboard VR-briller.